URZĄD STANU CYWILNEGO, DOWODY OSOBISTE, EWIDENCJA LUDNOŚCI
Zmiany w przepisach dotyczących dowodów osobistych i ewidencji ludności od 01.03.2015 r.
1 marca 2015 r. weszły w życie nowe ustawy: Prawo o aktach stanu cywilnego, Ustawa o ewidencji ludności i Ustawa o dowodach osobistych. Kluczowym założeniem nowych przepisów jest ułatwienie mieszkańcom załatwiania spraw w urzędzie.
URZĄD STANU CYWILNEGO
Urząd Stanu Cywilnego w dalszym ciągu jest właściwy do rejestracji zdarzeń z zakresu rejestracji urodzeń, małżeństw i zgonów, które nastąpią na terenie Gminy Michałów.
Zasadniczą zmianą, zgodnie z nową ustawą Prawo o aktach stanu cywilnego, jest odmiejscowienie wydawania odpisów z aktów stanu cywilnego. Odpis można załatwić w każdym urzędzie stanu cywilnego w Polsce, niezależnie od tego, gdzie nastąpiło urodzenie, zawarcie małżeństwa czy zgon.
Kolejną istotną zmianą w nowej ustawie jest możliwość zawarcia związku małżeńskiego poza urzędem stanu cywilnego.
DOWODY OSOBISTE
Od 1 marca 2015r. przepisy zezwalają na złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego w organie dowolnej gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioski o wydanie dowodu osobistego składa się osobiście w formie pisemnej lub poprzez elektroniczna skrzynkę podawczą.
Osoba obowiązana do posiadania dowodu osobistego może złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego 30 dni przed datą ukończenia 18 lat. Zgodnie z nowymi przepisami dla osoby małoletniej, której do ukończenia 18 roku życia zostało więcej niż 30 dni, wniosek składa jeden z rodziców lub opiekun prawny. Dziecko, które ukończyło 5 lat nadal musi być obecne przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego.
Do wniosku o wydanie dowodu osobistego należy dołączać jedną kolorową fotografię, wykonaną nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku (taką jak do wniosków paszportowych). Obowiązek przedkładania aktów stanu cywilnego dotyczy tylko tych osób, których dane podane we wniosku nie są zgodne z danymi zawartymi w rejestrze PESEL lub Rejestrze Dowodów Osobistych.
W nowych dowodach osobistych nie ma miejsca zameldowania, wzrostu i koloru oczu oraz podpisu posiadacza. Dowód osobisty wydany osobie, która nie ukończyła 5 roku życia, ważny jest przez okres 5 lat. Dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 5 lat, będzie ważny przez okres 10 lat od daty wydania dowodu osobistego. Osoby, które ukończyły 65 rok życia, nie mogą wnioskować o wydanie dowodu osobistego na czas nieoznaczony, jak to było do tej pory.
Dowody osobiste wydane przed 1 marca 2015r. zachowują ważność w okresie, na jaki zostały wydane.
Dowód osobisty odbiera się w urzędzie gminy, w którym został złożony wniosek.
EWIDENCJA LUDNOŚCI
Od 1 marca 2015r. nadal obowiązuje obowiązek meldunkowy. Obowiązku meldunkowego nadal można dopełnić osobiście lub przez pełnomocnika, legitymującego się pisemnym pełnomocnictwem (dot. zameldowania). Wymeldowania się z miejsca pobytu stałego lub czasowego, a także wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej na pobyt czasowy powyżej 6 miesięcy oraz powrotu z wyjazdu poza granice RP można dokonać j.w. lub w formie dokumentu elektronicznego przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Obywatel polski może wymeldować się z miejsca pobytu stałego lub czasowego dokonując zameldowania w nowym miejscu pobytu.
Organ dokonując zameldowania na pobyt stały z urzędu wydaje osobie zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały. Osobom meldującym się na pobyt czasowy zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy wydaje się na wniosek, po uiszczeniu opłaty w kwocie 17,00 zł.
Od 1 marca 2015r. w sprawach meldunkowych obowiązują nowe formularze zgłoszeniowe.
ePUAP - KATALOG SPRAW (dostępne usługi na platformie ePUAP)